برای
تحسین تفاوت بین کنترل مقصد هوشمند و کنترل مقصد با هوشمندی کمتر،
مقایسه گروههای آسانسوری در ساختمانهای آینده و ساختمانهای موجود
بسیار جالب توجه خواهد بود. یک گروه آسانسوری چهار کابینی با کنترل
مقصد هوشمند به نسبت یک گروه آسانسوری چهار کابینی مرسوم، در عین داشتن
کابین کوچکتر و بار مجاز کمتر، با کیفیت بسیار بهتری به تعداد طبقات
یکسانی سرویسدهی میکند. سرویسدهی بسیار بهتر زمانی اتفاق میافتد که
گروهی با شش کابین و حتی با کابینهای کوچکتر این طبقات را پوشش دهند.
این امر به آن معنا نیست که کابینها لزوماً بایداز لحاظ ابعاد کوچکتر
باشند. با استفاده از کابینهای بزرگتر به نسبت آسانسورهای موجود،
راحتی حمل و نقل بیشتر میشود، چرا که در تمام زمان سرویسدهی، حتی در
زمانهای اوج ترافیک فضای کمتری در آسانسور اشغال میشود.
استفاده از کابینهای کوچکتر در ساختمانهای بلند مرتبه، حتی با قبول
این امر که ممکن است در زمان اوج ترافیک آسانسورها مملو از مسافر
باشند، به دلیل آن که فضای لازم برای آسانسور در ساختمان را مینیمم
میکنند، یک مزیت محسوب میشود.
میانگین بار کابین، مانند دیگر عوامل سرویسدهی یک گروه آسانسوری با
کنترل مقصد هوشمند میتواند موضوع ترجیح در انتخاب یک گروه آسانسوری
باشد. سیستم کنترل مقصد هوشمند که توسط نویسنده بررسی شده است، کنترل
دقیق را میسر میسازد و مختصات حرکت کابین تحت هر شرایط ترافیکی را
مشخص میکند. هوش مصنوعی پیچیده و سیستم مصنوعی تجربی و روشهایی که
کنترل آن را فعال میسازند در کتاب زیر چاپ «آسانسورهای هوشمند» توضیح
داده شدهاند.
سیستمهای کنترلی که هوشمندی و یا دقت کمتری دارند، سرویس با کیفیت
پایینتر ارائه میدهند و یا فضای بیشتری از ساختمان را اشغال میکنند
و یا ممکن است هر دو مشکل را همراه با هم داشته باشند. سیستمهای کنترل
گروهی با توزیع مقصد موجود، هوشمندی پایینتری دارند و در نتیجه به
استفاده از آسانسورهای با کابین بزرگتر ادامه میدهند.کیفیت سرویسدهی
آنها نیز به همین اندازه پایین است، چرا که کیفیت بهینه سرویسدهی در
هر شرایط ترافیکی نیازمند دانستن چگونگی پتانسیل عملکرد نظری گروهها و
وسایل این چگونگی میباشد.
مطلب
بالا اشاره میکند که ساختار در یک گروه از آسانسورهای با توزیع مقصد
هوشمند بسیار مهم است. میزان بار مجاز (و ابعاد کابین)، تعدادکابینها،
مقدار سرعت مجاز و تعداد طبقاتی از ساختمان که سرویسدهی میشوند، به
واسطه کیفیت سرویسدهی مشخصی مورد نیاز یک گروه مشخص، تعیین میشود.
کیفیت سرویسدهی گروههای با توزیع مقصد هوشمند، میتواند بر مبنای
مفاد قرارداد تضمین شود. برای تأسیسات جدید، ساختار کارآمد عملکرد
آسانسور در یک گروه با کنترل مقصد هوشمند باعث صرفه جویی در انرژی به
میزان تقریبی 25% در مقایسه با گروههای آسانسوری شش و یا چهار کابین
میشود.
سیستمهای کنترل گروهی با توزیع مقصد هوشمند، شیوه استاندارد کنترل
گروهی آسانسورها در آینده خواهند بود، چرا که این سیستمها، عملکرد
بهینه را به همراه کمترین فضای مورد نیاز در ساختمان، هزینه تعمیر و
نگهداری پایین، هزینه انرژی پایین و قیمت تمام شده پایین ارائه
میکنند.
به
علاوه تمامی مواردی که در بالا اشاره شد، کنترل مقصد هوشمند میتواند
کیفیت سرویسدهی را بالا ببرد. مقدار
AWTو
ATTC،
بار آسانسور و دیگر دادههای عملکرد میتواند چه برای مسافرانی که رو
به پایین میروند و چه برای مسافرانی که رو به بالا میروند صادق باشد.
عملکرد بهتر و کیفیت سرویسدهی گروه مقصد هوشمند هم برای آسانسورهای یک
ورودی و هم برای آسانسورهای چند ورودی معتبر میباشد. سیستم کنترل
گروهی با توزیع مقصد هوشمند موجب معرفی بسیاری از ابداعات و ابتکارات
در ایمنی و آسایش ساختمان شده، و همچنین به آسایش ساکنان ساختمان کمک
کرده و مدیریت ساختمان را بهبود میدهد. کدام مدیر ساختمان و یا
برنامهریزی است که بتواند با یک سیستم آسانسوری ضعیف با هوشمندی پایین
قانع باشد؟
برای
گروههای موجود، نوسازی با سیستم کنترل گروهی با توزیع مقصد هوشمند
کیفیت عملکرد سرویسدهی را تا بهترین حالت ممکن برای یک ساختار خاص
بهبود میبخشد. در این حالت در حدود 10% در انرژی صرفهجویی میشود. در
نهایت این که گروههای آسانسوری در ساختمانها عملکرد بسیار عالی
خواهند داشت، چرا که در زمان اوج ترافیک مشکلات به راحتی حل و فصل
خواهند شد. |