عنوان: لزوم بهرهمندی از سیستمهای نوین در صنعت آسانسور
لزوم بهرهمندی از سیستمهای نوین در صنعت آسانسور
نوشته: حسین پورطلوعی
مجله دنیای آسانسور - شماره 34-33
شرکت شما میتواند اسپانسر این مقاله باشد.
کلیه حقوق این مقاله محفوظ بوده، و تنها نقل بخشی از آن با ذکر نام نویسنده مطلب، مجله «دنیای آسانسور» و لینک مستقیم آزاد است.
در شمارههای قبل نگاهی اجمالی به وضعیت فضای مورد نیاز
برای یک آسانسور مناسب داشتم، در آن مقاله کوشیده شده است تا به نوعی از حقوق مصرفکنندگان
در داشتن آسانسوری با حداقل ابعاد مناسب و متناسب با کاربری ساختمان، تعداد طبقات
و واحدهای مسکونی سخنی به میان بیاوریم. آنچه در این مقاله قصد اشاره به آن را
دارم، لزوم بهرهگیری از سیستمهای پیشرفته و به روز در راستای امنیت و آرامش مصرفکنندگان
میباشد. با توجه به پیشرفتی که در این وسیله حمل و نقل عمودی در جهان شایع است، جا
دارد ما نیز توجه بیشتری به این نکات داشته باشیم.
در کشور ما اکثریت سازندگان ساختمانها و همچنین غالب شرکتهای
طراحی و مونتاژ کننده این محصول دچار روزمرهگی شده و به نوعی عبور از محصولات و یا
استفاده از تکنولوژیهای روز را گاهاً به دلیل اندک تفاوتی که در هزینههاو نوع
عملیات کاری ایجاد میکند مورد استفاده قرار نداده و یا پیشنهاد نمیکنند.
آنچه مسلم است قیمت سرسامآور مسکن در بازار امروز و در
مقاﻳﺴﺔ با آن کسر ناچیز قیمت یک دستگاه آسانسور با یک ساختمان در حال ساخت است.
لزوم بهرهگیری از سیستمهایی همچون VVVFبا توجه به نرمی حرکت، دقت ایست، نداشتن شوک
و تکانه در هنگام ایستادن و شروع حرکت و شاید مهمتر ازهمه این موارد در حالی که
جهان ما با بحران انرژی روبرو است به صرفهجویی که این گونه سیستمها برای مصرفکنندگانشان
به ارمغان میآورد (صرفهجویی بیش از 35% در مصرف برق) اشاره نمود.
همچنین به دلیل بهرهگیری از سیستمهای نوین از گرم شدن بیش
از حد موتور گیربکس جلوگیری شده و به نوعی میتوان عمر و راندمان موتور را با
استفاده از این سیستم رایج در دنیای امروز، با هزینهای مختصر بالا برده و در عوض
شاهد مزایایی باشیم که به اختصار شرح داده شد.
امکانی دیگر که تأکید دارم به مشتریان پیشنهاد داده شود سیستم
نجات اضطراری(Emergency Rescue
Unit)یا همان Block
out است.
بسیاری از افراد نگران این موضوع هستند که در صورت قطع برق
چه اتفاقی برای ایشان خواهد افتاد و این موضوع ممکن است به یک ترس همیشگی برای
آنان تبدیل شده و اگر سابقه محبوس شدن در این دستگاه برایشان پیش آید، از لحاظ
روانی خصوصاً اگر این حادثه در سنین پایین و کودکی اتفاق بیافتد، تأثیرات مخربی را
دارا میباشد . اگر چه محبوس شدن در کابین آسانسور با توجه به گردش هوا در کابین
حتی به مدت چند ساعت برای یک فرد سالم مشکلی پیش نمیآورد، ولی میتواند تجربه
ناخوشایندی را برای ایشان رقم بزند. استفاده از سیستم VVVFکمک مینماید در زمانی که آسانسور در حال
حرکت است و به هر دلیلی برق قطع میشود به صورت یک منبع مجازی UPS وارد عمل شده و آسانسور را که مدت کوتاهی
است متوقف شده، حرکت داده و به نزدیکترین طبقه رسانده و همچنین با باز کردن در کابین
و طبقه (در درهای تمام اتوماتیک) امکان خروج مسافر را فراهم میسازد.
بهرهگیری از این سیستم حتی اگر در طول مدت سکونت افراد در
آن ساختمان مورد استفاده واقع نشود، اطمینان خاطری است که برای مصرفکنندگان به
ارمغان میآورد.
یکی دیگر از فنآوریهای نو که در اختیار و دسترس این صنعت
قرار گرفته است استفاده از موتور های بدون گیربکس و یا مغناطیس داﺋم است. از ویژگیهای
مهم این سیستم می توان به راندمان بالا (بیش از 90درصد)، صرفه جوئی قابل توجه در
مصرف انرژی حدود 35% نسبت به آسانسورهای معمولی، کاهش تلفات حرارتی موتور، کاهش
وزن موتور تا 50 درصد، کاهش فضای اشغالی موتور، کم صدا بودن در هنگام حرکت اشاره
کرد و همچنین به دلیل عدم وجود روغنهای
آلاینده محیط زیست، سازگاری با این محیط را بالا میبرد.
نکاتی را که بر شمردم توصیهای بود به خود و اندکی از بیکران
صنعت و تکنولوژی باشد که مورد استفاده قرار گیرد.