سرمقاله شماره 21 و 22


دنياي آسانسور از گذشته تا امروز

 

مجله دنياي آسانسور به عنوان اولين نشريه تخصصي صنعت آسانسور و پله‌برقي كشور 5 سال پيش شماره نخست خود را با اهداف زير به چاپ رساند:

1-      ايجاد يك محيط ارتباطي فراگير درون صنعت آسانسور و همچنين با ديگر صنايع و نهادها.

2-      انتشار اخبار صنعت شامل تازه‌ترين رويدادها، نوآوري‌ها و فن‌آوري‌هاي روز.

3-      كمك به امر آموزش صنعتي در همه زمينه‌ها از قبيل آموزش‌هاي فني، حفاظت، ايمني و استاندارد.

4-      پرداختن به امور مهم روز صنعت در سطوح ملي و بين‌المللي.

5-      كمك به بهبود كيفيت سيستم‌ها، قطعات و خدمات از طريق ايجاد و تشويق يك محيط رقابتي در صنعت.

6-      معرفي ابعاد صنعت آسانسور و پله‌برقي ايران در سطح جهاني.

جامع‌نگري در اهداف ياد شده بر اساس دورنماي اميدواركننده‌اي بود كه براي كمك به امور فرهنگي و آموزش صنعت براي خود ترسيم كرده و اميدوار بوديم با تاسيس اين مركز علمي فرهنگي، گامي هرچند كوچك در جهت اطلاع‌رساني جامع و دقيق برداشته، توقعات جامعه از اين صنعت را افزايش داده و به ثبت رويدادهاي مهم صنعت بپردازيم كه تا قبل از آن، در مدت زمان كوتاهي به فراموشي سپرده مي‌شد. اميدوار بوديم همانطور كه شركت‌هاي آسانسوري از نظر کمی افزايش يافته و آمار قابل توجهي را به خود اختصاص مي‌دهند افراد تحصيل كرده و با تجربه صنعت، لزوم وجود اين مركز اطلاع‌رساني را حس كرده باشند و با ارائه مطلب، مقاله و انتقال تجارب خود، ما را در انجام اين مسئوليت مهم ياري كنند. اما متاسفانه از همان ابتدا با بي‌مهري‌هاي فراوانی مواجه شديم. موضع‌گيري برخي از افراد شناخته شده در صنعت، بيان نسبت‌هاي نادرست مبني بر اينكه مجله دنياي آسانسور اهداف مجموعه خاصي را دنبال مي‌كند و يا اينكه به يك خانواده و تشكل خاصي تعلق دارد و ... از درون صنعت و از سوي ديگر، عدم همكاري ارگان‌ها و مسئولين مربوطه در زمينه چاپ نشريات تخصصي و بسياري موارد ديگر، چشم‌انداز نااميدكننده‌اي را پيش روي ما ترسيم مي‌كرد. تا حدي كه در مواقع بسياري دچار ياس و نااميدي مي‌شديم. اما صنعت مهم و تاثيرگذار آسانسور كه به تناسب رشد عمودي و پيشرفت كمي و كيفي صنعت ساختمان‌ (كه ارتباط مستقيم با رشد روزافزون جمعيت دارد) جايگاه ويژه‌اي را در آن به خود اختصاص داده، بدون داشتن پايگاهي فرهنگي كه منعكس‌كننده مشكلات و مصائب فعالان اين صنعت باشد نمي‌توانست اعتبار و جايگاه مستقل و فراگيرش را حفظ كند. آيا مشكلات صنفي كه اعضاء فعال در صنعت (اعم از توليدكننده، نصاب، واردكننده، طراحي و مونتاژ و ...) همواره با آن دست به گريبانند، مي‌بايست به عنوان اخباري عمومی در روزنامه‌هاي كشور بازتاب پيدا كند؟ و ارگان فرهنگي به خصوصي متولي پيگيري مشكلات و بازتاب‌دهنده درد دل‌هاي فعالان صنعت درخصوص كاستي‌هاي موجود نباشد؟ از اين رو و براساس بسياري علل و دلايل ديگر، انتشار نشريه دنياي آسانسور براي ما بيشتر از يك وظيفه بود. ما بر اساس نيازهاي موجود، و مسائلي كه گريبانگير صنعت بود، تصميم به انتشار نشريه تخصصي صنعت آسانسور و پله‌برقي گرفتيم. با كمك تعداد معدودي از دلسوزان اين صنعت كوشش كرديم ماحصل تلاشمان دست كم چيزي پايين‌تر از انتظار كاربلدهاي صنعت نباشد. اما پاسخ به اينكه چقدر در اين كار موفق بوده‌ايم را به عهده شما مي‌گذاريم.

از همان ابتداي انتشار مجله، اطلاع‌رساني در زمينه اخبار و اتفاقات جاري در صنعت (بدون پرداختن به حاشيه‌ها و اختلاف سليقه‌هاي معمول در همه كارهاي گروهي و جمعي) در اولويت اهداف ما بود و پوشش خبرها تا جايي كه نافي فعاليت‌ها و عقايد گروهي خاص نباشد، به عنوان چهارچوب کار هيات تحريريه در نظر گرفته شد.

بخش مهم ديگري كه از ابتداي راه لازم بود به آن توجه بيشتري شود و در هر شماره درصد قابل توجهي از صفحات مجله به آن اختصاص يافته بود مقالات فني و تحليلي نشريه بود تا اين كار محملي باشد براي انعکاس اطلاعات تخصصي و آشنايي آن دسته از فعالان صنعت كه به تازگي پا به اين عرصه گذاشته‌اند. پرداختن به نوآوري‌ها و دستاوردهاي جديد در صنعت آسانسور كه فناوري آنها به داخل كشور وارد نشده است نيز،‌ همواره درصد قابل ملاحظه‌اي از اين مطالب را شامل شده‌اند. (شايد نياز به توضيح نباشد كه زحمت نگارش و تدوين اين مطالب همواره بر دوش عزيزاني بوده است كه تلاش فراواني براي انتقال و ارائه اطلاعات به روز داشته‌اند و متاسفانه در بيشتر مواقع نيز مورد انتقاد واقع شدند.)

ديگر بخش‌هاي مجله نظير گزارش از طرح‌هاي بزرگ آسانسوري در كشور، مصاحبه با فعالان خبره و تاثيرگذار در صنعت و ارائه گزارش‌هايي از برگزاري جلسات مهم صنعت به ويژه جلسات شوراي سياستگذاري كه در محل وزارت صنايع تشكيل مي‌شود نيز در امتداد سياست‌هاي كلي مجله قرار داشت. بخصوص گزارش‌هاي شوراي سياست‌گذاري كه در ميان صنايع مختلف، فقط صنعت آسانسور و 2 صنعت ديگر (خودروسازي و صنايع دريايي) به طور مستمر در محل وزارت صنايع برگزار مي‌شود از اهميت ويژه‌اي برخوردار بوده و يكي از افتخارات مسئولين دنياي آسانسور برپايي جلسات متوالي صنعت در وزارت صنايع است كه منجر به تشكيل اين شورا گرديد و سبب شد تصميم‌گيري و گفتگو در زمينه مسائل و معضلات درون سازماني با حضور كارشناسان و متخصصين صنعت آسانسور مورد بحث و بررسي قرار گيرد و همين امر جايگاه و اهميت اين صنعت را در ميان ديگر صنايع به خوبي آشكار ‌كند. از سوي ديگر در كنار بهبود كيفيت محتوايي نسبت به تغيير كيفيت ظاهري مجله اقدام نموديم و از شماره گذشته، انتشار مجله به صورت تمام رنگي انجام شد. با تمام هزينه‌هايي كه چاپ رنگي نشريه به همراه داشت (و دارد) تصميم به ادامه اين مسير گرفتيم و همه سعي‌مان نيز بر اين است كه تا حد امکان از آن عدول نكنيم و انجام آن ميسر نيست مگر با حمايت و همكاري همه اقشار مختلف صنعت.

معرفي و شناساندن فعالان اين صنعت، يكي از كارهاي ديگري است كه نشريه دنياي آسانسور تصميم به انجام آن گرفته و بنا دارد  با تهيه گزارش و مصاحبه اقدام به ثبت و حفظ سوابق ارزشمند فعاليت‌هاي صنعتگران نمونه، مبدع و شاخص اين صنعت نمايد. صنعتگراني كه داراي ويژگي‌هاي عمده‌اي باشند مانند خوشنامي در ميان فعالان صنعت، فعاليت در زمينه توليد اشتغال‌زا و موثر، ارائه خدمات شايسته و درخور توجه در بخش مصرف بهينه محصولات و انرژي.

به اين منظور از كليه افرادي كه در زمينه صنعت آسانسور فعاليت مي‌كنند، صميمانه دعوت مي‌كنيم تا با ارائه اطلاعاتي در زمينه فعاليت و سوابق کاری خود، ما را در ادای اين وظيفه خطير ياري داده، تا مجله‌اي بهتر و با محتواي شايسته‌تر داشته باشيم.

کوتاه سخن آن که، دنياي آسانسور بعنوان اولين نشريه تخصصی، متعلق به صنعت آسانسور و پله‌برقي كشور و آيينه تمام نمای اين صنعت بوده، همكاري و همدلي شما مي‌تواند تاثير بسزايي در پيشبرد اهداف آن داشته باشد.

محمد تقوی