بازنده کیست؟
افزایش جمعیت
و مهاجرت به شهرها، تغییر نوع و شرایط زندگی از شکل سنتی به شکل مدرن،ضرورت اصلاح
ساختار مدیریت شهری را به دنبال داشته و به ویژه در صنعت ساختمان سبب گردیده تا جامعه
امروزی را به سمت بلند مرتبهسازی هدایت کند و با سرعتی پرشتاب در مسیر زندگی
ماشینی قرار دهد. از این رو نیاز بازار ساخت و ساز به وسایل حمل و نقل عمودی از
جمله آسانسور و پلهبرقی افزایش یافته و لازمه این رشد رعایت قوانین ، مقررات و
استانداردهای ایمنی است که در شمارههای گذشته به آنها اشاره و در سرمقاله شماره 65
به ضرورت تداوم و استمرار کنترلهای دورهای تحت عنوان بازرسی ادواری پرداخته شده
است.
بسترسازی و
ایجاد فضای مناسب برای بهبود و تسریع در انجام کارها از دیگر امور مهمی میباشد که
میبایستی به آن توجه شود و یکی از موضوعات اساسی و قابل اهمیت در این قسمت توجه به
نیروی کار ماهر و توان و تخصص اجرایی هریک از شرکتهای فعال در این بخش است، هرچند
ایجاد عدالت و برخورداری از شرایط یکسان جزء امور بدیهی و ابتدایی هر فعالیت
اقتصادی میباشد و قانونگذار وظیفه دارد تا با در نظر گرفتن انصاف و عدالت امکانات
اولیه را به عنوان شرط لازم فراهم نماید ولی این کافی نبوده و عوامل متعدد دیگری
اعم از توانگری مالی و داشتن تجهیزات و امکانات مورد نیاز، توجه به آموزش و
یادگیری، بهرهمندی و به کارگیری تجربه، تعداد نیروهای ماهر و متخصص و توان مدیریت
و اداره کردن افراد در سطوح مختلف، داشتن روابط عمومی قوی و ارتباطات موثر، مشخصات
و آمار واقعی پروژههای اجرا شده، تعداد خرابی، آسیب و حتی قصور احتمالی پیش آمده
در طول فعالیت و بسیاری از فاکتورهای مختلف میتواند باعث تمایز بین شرکتها باشد،
همه اینها از دیگر نکات اساسی و مهم بابت تعیین سطح و جایگاه آنها بوده و از سوی
دیگر تعدد مراکز صدور مجوز فعالیت اعم از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سندیکای صنایع
آسانسور و پلهبرقی ایران، انجمنهای صنفی مرتبط و اتحادیه صنف آسانسور و
الکترومکانیک تهران از دیگر عواملی خواهد
بود تا شناسایی و تصمیم گیری در گزینش را سخت تر کرده و به منظور جبران آن لازم
است به دنبال راهکار و روشی مناسب برای بررسی، تشخیص و انتخاب بهینه در بین تعداد
کثیر فعالان صنعت باشیم.
در این ارتباط تجربه و سابقه کشورهای مختلف
حکایت از اعتبار سنجی و یا رتبهبندی در بین اعضای صنعت را دارد و لازم است سازمان
و یا نهادهای متخصص و بی طرف عهدهدار این مسئولیت خطیر شده و هرچه سریعتر نسبت به
تهیه و تدوین آییننامه و دستورالعمل اجرایی اقدام نمایند و لذا متولیان صنعت
میبایست نسبت به انجام این مهم به فوریت عکسالعمل نشان دهند.
از دیگر
موضوعات شاخص و برجستهای که به تنهایی میتواند سرمقاله یک شماره مجله باشد ولی
به دلیل ذیق وقت و اهمیت آن لازم دانستیم در همین شماره به آن نیز بپردازیم موضوع
برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت آسانسور و پلهبرقی ایران است.
هنوز
چندسال نگذشته که در بازدید از نمایشگاههای بینالمللی تخصصی صنعت آسانسور در
کشورهای مختلف که مهمترین آنها در آلمان، ایتالیا، ترکیه و چین برگزار میشدند،
این فکر و تأسف ما را آزار ندهد که چرا آسانسور ایران با این همه پتانسیل و رشد
فزاینده از وجود یک نمایشگاه تخصصی بیبهره است و همین امر سبب گردید تا ضمن ابراز
گلایه و انتقادات متعدد، برخی از مسئولان، پیشکسوتان و دستاندرکاران صنعت به
دنبال چارهجویی و ارائه راهکار مناسبی جهت جبران این کمبود و تاخیر پیش آمده از
این بابت باشند که پس از سالها پیگیری و تلاش، به همت مسئولین وزارت صنعت، معدن
و تجارت و سندیکای صنایع آسانسور و پلهبرقی ایران و با همکاری شرکت نمایشگاهی
بانیان فردای روشن در تاریخ هفتم بهمن 1390 اولین نمایشگاه بینالمللی صنایع
آسانسور و پلهبرقی، بالابرها،نقالهها،قطعات، تجهیزات و لوازم جانبی در محل دائمی
نمایشگاههای بینالمللی تهران به مدت
چهار روز برگزار شد و شوق و استقبال ناشی از برگزاری موفق اولین دوره از نمایشگاه
تخصصی به عوض جبران کاستیها و خلاء به وجود آمده ناشی از چندین سال کمتوجهی و
توقف، مسئولین برگزاری نمایشگاه را بر آن داشت که بجای پرداختن به ریشه و فلسفه
وجودی برگزاری نمایشگاه تخصصی که اهم آن تبادل و انتقال دانش فنی، تجربه و
تکنولوژیهای نوین میباشد نگاه خود را به ایجاد اشتغال و سودآوری برای شرکتهای
زیرمجموعه نمایشگاه معطوف نمایند و برای صنعتی که در کشورهای پیشرفته زمان مناسب
بین هر نمایشگاه را دوسال یکبار تشخیص دادهاند گوی سبقت را از آنها ربوده تصمیم
به برگزاری سالیانه نمایشگاه بگیریم و تا جایی پیشروی کنیم که برای سال آینده و به
فاصله نزدیک به دو ماه قرار است دو نمایشگاه تخصصی صنعت را برگزار کنیم ضمن اینکه
در دی ماه نیز اتحادیه صنف آسانسور و الکترومکانیک تهران مصمم به برپایی اولین
نمایشگاه خود در محل بوستان گفتگو بود. که برگزاری آن به زمانی دیگر موکول شد.
از اینکه قدرتنمایی و یا اختلاف پیش آمده بین سندیکا،
انجمن صنفی و اتحادیه تا چقدر به ضرر اعضاء و فعالین در صنعت میباشد بر هیچیکس پوشیده
نبوده و این آشفتگی و تضاد ، فقط منافع عدهای خاص و معدود را به دنبال دارد و
اینکه چرا مسئولین و اعضای صنعت نسبت به این موضوع برخورد و عکسالعمل مشخصی نشان
نمیدهد جای تعجب و تفکر دارد.
به هر حال مشکل ما این نیست که؛ نمایشگاه در سئول برگزار
شود یا شهر آفتاب
متاسفانه به جای آنکه مسئولین تشکلها به دنبال سیاست
گذاری، برنامه ریزی، ارتقاء کیفی، بهبود روابط، اصلاح ساختار و رفع کمبودها و
محدودیتها باشند به فکر زورآزمایی و اثبات توانمندی و قدرتنمایی خود افتادند که
هرکدام برنده این بازی باشند بازنده اصلی
اعضای صنعت هستند و این به معنی دوری از رسالت، وظیفه صنفی و هدفی است که در
ابتدای شروع فعالیت هر تشکل متقاضیان عضویت در ترکیب هیأت مدیره به آن اشاره میکنند
ولی متاسفانه در عمل دچار روزمرگی و انحراف شده و از اهداف اصلی خود فاصله میگیرند.
آیا وظیفه اصلی رؤسا و ارکان اصلی هیأت مدیره هریک از تشکلهای
صنعت نیست که به منظور حفظ سرمایههای ملی و منافع جمعی به دنبال نزدیکی، یکصدایی
و ایجاد اتحاد باشند.
به یاد داشته باشیم تمام کسانی که امروز در رأس امور قرار
گرفتهاند در طی دوره مسئولیت، خدمتگزار و امانت داری بیش نبوده و مهم کار و نام
نیکی است که از آنها به یادگار میماند.
زندگی
صحنه والای هنرمندی ماست
هرکسی
نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه
پیوسته بهجاست، نغمهها میماند
خرم آن
نغمه که یاران به نکویی بسپارند به دل.
|