مقدمه:
نخستین
شبکه اطلاعرسانی مهندسی حرکت در صنعت آسانسور فعاليت خود را آغاز كرد و مديران
پروژه بر این باورند که آگاهی را بنیان هر تحول و آغاز هر حرکت به سوی کمال میانگارند
لذا مي بايست همآوا شد و عرصهای مهیا ساخت که در آن مجال عرضه متاع صاحبان علم و
نظر و هنر و اندیشه فراهم و میسر گردد.
نخستین
شبکه اطلاعرسانی مهندسی حرکت - لیفتیران - سایتی است مستقل و غیردولتی که به هیچ
حزب یا جریان خاصی وابستگی ندارد. صفحات این سایت متعلق به همه صاحبان اندیشه و
نظری است که برای گرهگشایی از مسائل حرفهای و صنفی اهتمام میورزند، میاندیشند،
قلم میزنند و عمل میکنند.
آنچه در بالا خواندید،
متنی است که در وب سایت تازه تأسیس «لیفتایران» در قسمت معرفی مجموعه نوشته شده
است. در همین راستا، مجله دنیای آسانسور
بر مبنای نقش اطلاع رسانی خود در جهت پوشش دادن رخدادهای صنعت آسانسور و پلهبرقی،
گفتگویی صمیمانه با جناب آقای مهندس حمید نوروزی، يكي از مديران این مجموعه ترتیب
داد و ایشان در گفتگویی چند ساعته، درباره این حركت و مجموعه لیفتایران توضیحاتی
دادند كه از نظر شما خوانندگان محترم میگذرد.
* * * * *
آقای نوروزی، چندی پیش، «پورتال جامع مهندسی
حرکت» با اسم «لیفتایران» راهاندازی شد. انگیزه شما از راهاندازی این مجموعه چه
بود؟
صنعت آسانسور در زمینه IT دچار خلا بزرگی بود و ما با توجه به
پشتوانه دانش خودمان از صنعت آسانسور و پلهبرقی و اطلاعاتی که در زمینه فنآوری
اطلاعات داشتیم، تصمیم گرفتیم به نوعی پایه گذار جنبش نرم افزاری در این صنعت شویم
تا بتوانیم زمینه را برای ارتقاء و وارد شدن علم روز به این صنعت آماده کنیم. از
این رو بر آن شدیم با راه اندازی وبسایت مرجعی که پاسخگویی نیاز اقشار مختلف از
قبیل دانشجویان و دانشگاهها، مشاغل مرتبط، رشتههای وابسته و به خصوص صنعت پلهبرقی
و آسانسور باشد، این مسیر را هموار سازیم. پس از صحبتهایی که با صاحبان صنعت
داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که با راه اندازی پورتال جامعی که بخشهای گوناگونی
را در بر داشته باشد، این حرکت را شروع کنیم.
چند باری اصطلاح پورتال را به کار بردید.
اساساً اصطلاح «پورتال» به چه معنا است؟ لطفاً توضیح بیشتری بفرمایید.
اگر از لحاظ معنای لغوی بخواهید، یک
پورتال سازمانی یا درگاه اطلاعاتی سازمان، چهارچوبی برای یکپارچه کردن اطلاعات،
مردم و فرآیندها از طریق مرزهای سازمانی است. یک پورتال یک نقطه ورود واحد پدید
میآورد و برای جمع آوری اطلاعات از طریق برنامههای کاربردی خاصی که port let نامیده میشود، طراحی شده است. نمونه سایتهای پورتال عبارتند از Yahoo، AltaVista، Infoseek، Lycos، Excite و... كه اغلب پورتالهای امروزی در ابتدا
تنها یك موتور جستوجوی ساده بودهاند و با گذشت زمان و تكامل تدریجی به شكل فعلی
درآمدهاند. اما بگذارید در سه مرحله درباره پورتال
بحث کنیم؛ نخست تعریف سادهای از آن را با هم مرور کنیم، بعد انواع مختلف پورتال
را بررسی کرده و در نهایت با ویژگیهای پورتال آشنا شویم.
تعریف اولیه پورتال
بسیار ساده است: «مکانی (Hub)
که سادهترین کاربران اینترنت با رجوع به آن بتوانند به راحتی از سرویسهای
متداول در اینترنت بهرهمند شوند و یا اطلاعات مورد نیاز خود در را به دست آورند.»
هر یک از این کلمات، دقیقاً نشان دهنده ویژگی خاصی از پورتال هستند كه بد نیست
توضیح کوتاهی در مورد آن بیاورم.
مکان: در اکثر موارد، پورتال به عنوان یک وبسایت
با ویژگیهای خاص شناخته میشود. این وبسایت میتواند یک رابط يا واسطه (Interface) بین کاربران و تعدادی وبسایت زیر
مجموعه پورتال باشد و یا این که به عنوان وبسایتی واسط، بین کاربران و اینترنت
قرار گیرد. اما تعاریفی نیز وجود دارند که مستقیماً از لغت وبسایت استفاده نکرده
و در این مورد سکوت میکنند. آنها تعریف خود را این طور آوردهاند: «پورتال دروازهای
است به سایتهای دیگر» و یا «پورتال نقطه ورود کاربران به اینترنت است.»
سادهترین کاربران:
کاربرانی که به پورتال مراجعه میکنند، لزوماً کاربران حرفهای
اینترنت نیستند. پورتال این توانایی را به کاربران میدهد که حتی کم تجربهترین
آنها بتواند از اطلاعات و سرویسهای ارائه شده استفاده کند. بر حسب نوع پورتال،
کاربران آن نیز متفاوت خواهند بود و میتواند شامل کاربران معمولی، مشتریان،
تولیدکنندگان، کارمندان سازمان و... باشد.
سرویسهای متداول در اینترنت: هر وبسایتی
بر حسب نوع فعالیت کاری خود، ارائه دهنده سرویس خاصی است؛ اما یک پورتال باید
توانایی ارائه سرویسهای عمومی نظیر سرویس پست الکترونیک رایگان، تالار گفتگو،
اخبار، نقشههای مرتبط با موضوع پورتال، جستجو در سایتهای زیر مجموعه و اینترنت،
شخصیسازی توسط کاربر و شخصیسازی توسط پورتال را داشته باشد. در پورتالهای
تجاری، خدمات خرید و فروش آنلاین، ارائه کاتالوگ و سیستمهای پرداخت نیز لحاظ میگردند.
اطلاعات مورد نیاز:
یکی از ویژگیهای پورتال دریافت اطلاعات از سایتهای دیگر (Content
Aggregation) است. پورتال
تنها دریافت کننده اطلاعات است و آنها را به اشتراک میگذارد. به عبارت بهتر،
پورتال اطلاعاتی را که در سایتها و پایگاههای مختلف وجود دارد سازماندهی کرده و
نمایش میدهد. در نظر داشته باشید که این اطلاعات باید استاندارد شده باشند.
اگر بخواهیم آنچه را تا به حال گفته شد جمعبندی کنیم، باید
به سه نکته زیر توجه ویژه داشت:
1- پورتال، تولیدکننده و مدیریتکننده اطلاعات نیست.
2- پورتال، استاندارد کننده اطلاعات نیست.
3- پورتال، یک وبسایت همه کاره نیست.
به عنوان دومین قدم، ببینیم به طور كل چند نوع پورتال در
اینترنت تعریف شده است؟ در جواب این سوال باید گفت پورتالها به 5 دسته كلی
تقسیم میشوند:
پورتالهای
تخصصی: (Specialized Portals) پورتالهایی هستند كه
برای یك هدف خاص طراحی شدهاند.
پورتالهای
شركتی: (Enterprise Portals) پورتالهایی كه مخصوص
یك شركت خاص طراحی شدهاند و كاربران آن اغلب كارمندان شركت هستند.
پورتالهای
فضای كار: (Workspace Portals) پورتالهایی هستند كه بر
اساس زمینههای كاری مختلف طراحی میشوند.
پورتالهای
تجاری: (Marketspace Portals) این پورتالها از تجارت
الكترونیك در مدلهای شركت با شركت و شركت با مشتری پشتیبانی میكنند.
پورتالهای
علمی: (Knowledge Portals) پورتالهایی هستند كه
امكان همفكری بین افراد متخصص در انجام یك پروژه مشترك را میدهند.
و آخرین نكتهای
كه برای درك معنای پورتال باید به آن توجه داشت، ویژگیهای پورتال است. به طور كلی
پورتالها دارای ویژگیهای گوناگونی هستند. در صحبتهایمان هنگام تعریف
پورتال، برخی از سرویسهای متداول در اینترنت را برشمردیم كه در پورتال نیز مطرح
هستند، اما ویژگیهای اصلی كه حتماً باید در یك پورتال وجود داشته باشد،
عبارتند از:
امكان جستجو:
ویژگی اصلی و
پایهای پورتالها، برخورداری از امكان جستوجوی پیشرفته است.
یكپارچگی
اطلاعات:
اطلاعات از
منابع مختلف جمعآوری شده و در قالب یك سایت به كاربر ارائه میشود.
امكان سفارشی
سازی:
هر كاربر
بسته به خصوصیاتی كه در هنگام ورود (log in) به پورتال ارائه میكند، اطلاعات متفاوتی را دریافت خواهد كرد.
برای مثال
اگر پورتال لیفتایران را در نظر بگیریم تا
کنون حداقل 3 سطح دسترسی برای آن تعبیه نمودهایم و بر اساس این که مراجعان جزو
رشتههای وابسته (عمران – معماری – برق و...) هستند و یا جزو متخصصین صنعت، به
ترتیب در سطوح 1 و 2 قرار میگیرند. اطلاعات و سرویسهایی كه سطح 1 پس از ورود به
پورتال دریافت میكنند، متفاوت از اطلاعات و سرویسهایی است كه سطح2 دریافت میكنند.
خب... حالا میتوانیم یك جمعبندی كامل داشته باشیم و به
صورت شفاف، واژه پورتال را تعریف کنیم. بگذارید تعریف را این طور بیاوریم:
«پورتال چهارچوبی است که اطلاعات و سرویسهای
منابع مختلف را کنار یکدیگر قرار داده و تحت یک طرح امنیتی ارائه میدهد. با
استفاده از پورتال میتوان به یکپارچهسازی سیستمهای مجزا کمک کرده و کاربران را
برای استفاده از خدمات موجود یاری داد.»
اما پورتال به نظر من مجموعهای است که برای تبادل اطلاعات
میان کاربران با سطوح مختلف شکل گرفته است و از طریق آن میتوانید اطلاعاتی را
گرفته و اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار میدهید. به عبارتی یک نوع درگاه
برای تبادل اطلاعات تحت یک سری مشخصات خاص است. یکی دیگر از کاربردهای پورتال،
ارائه خدمات مختلف در قالب یک فضای متمرکز و تعریف شده است. اگر بخواهم خیلی
عامیانه بگویم، پورتال مانند یک بندر و بارانداز است که در آن بار میآید و میرود...
ندیشه راهاندازی این حرکت چگونه شکل گرفت؟
همان طور که پیشتر آمد، خلاء موجود در زمینه صنعت آسانسور
ایران از لحاظ IT
به گونهای بود که تیم کاری ما در چهار سال قبل نیاز به یک جنبش نرم افزاری در
صنعت آسانسور را احساس کرد. در همین راستا، نگارش نسخه اول نرمافزار LiftCAD اولین محصول این تلاش گروهی بود و به
دلیل پشتوانه آن از لحاظ اعتبار فنی، پس از مدتی توانست جایگاه خود را تثبیت كند.
پس از اتمام نگارش نسخه اول این نرم افزار، با توجه به
کمبود یک ارتباط منطقی برای اتصال و تشویق دستاندرکاران صنعت برای ایجاد ارتباط
با روشهای نوین اطلاع رسانی و در راس آن اینترنت، در سال 1383 وبسایت liftcad.ir را به عنوان اولین وبسایت تخصصی
محاسبه آنلاین آسانسور راه اندازی کرد. خدماتی که وبسایت Lifcad.ir ارایه نموده و مینماید کاملاً
رایگان است و در همان اوان تاسیس، در مجله دنياي آسانسور خبر راه اندازي آن به چاپ
رسيد.
از همان اوایل راه اندازی وبسایت liftcad.ir اندیشه ایجاد یک وبسایت جامع برای
صنعت آسانسور در مجموعه ما شکل گرفت. با اخذ نمایندگی انحصاری LIFTdesigner و دستیابی به این نرم افزار، این
اندیشه رنگ دیگری به خود گرفت. و سرانجام اولین پورتال سراسری ارائه خدمات مهندسی
آسانسور با شعار «ارائه ابزار آنلاین برای مهندسان
آسانسور» شکل گرفت که خدمات خود را به صورت کاملاً رایگان در اختیار
مهندسان قرار میدهد.
اندیشه مدیریتی این وبسایت بر آن است که آن را هر روز کاملتر
و مجهزتر کرده و خدمات دیگری به جمع خدمات آن اضافه نماید. نهایتا نسخه بتا
(آزمایشی) این وبسایت در مرداد ماه سال جاری ایجاد و در شهریور ماه آدرس آن به
نزدیکان و دوستان صنف ارائه و در مدت کوتاهی استقبال از آن به حد قابل قبولی رسید.
درباره اهداف این مجموعه برایمان بگویید.
اگر به صورت تیتروار بخواهم نام ببرم، از اهداف ایجاد این
وبسایت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1- اعتلای سطح ارتباط صنعت آسانسور با زمینههای اطلاع
رسانی جدید.
2- افزایش سطح دسترسی افراد شاغل در صنعت به مراجع علمی
موجود به صورت متمرکز.
3- ایجاد فضای مناسب جهت به اشتراک گذاشتن ایدهها، معلومات
و تجربیات.
4- ایجاد پل ارتباطی با رشتههای وابسته نظیر مهندسی
عمران، مکانیک، الکترونیک، کنترل، معماری.
5- ایجاد ارتباط نزدیکتر بین صنعت و دانشگاهها و مراکز
علمی آموزشی.
در چند ماه اخیر، وبسایتهای عمومی دیگری نیز
راهاندازی شدهاند كه در زمینه آسانسور و پلهبرقی فعالیت دارند. تفاوت مجموعه
شما با آنها در چه مواردی است؟
پیش از هر چیز باید بگویم چنین رویکردها و فعالیتهایی بسیار
باعث خوشحالی است، چرا كه شكلگیری چنین حركتهایی نشان از حرکت صنعت حمل و نقل
عمودی به سوی بهرهگیری از رسانههای جدید دارد و راهاندازی چنین وبسایتهایی،
راه را برای ورود IT
به این صنعت باز خواهد كرد. و درباره سوالی كه شما پرسیدید، هر چند كه لیفتایران
در برخی خدمات خود مانند ایجادبانکهای اطلاعرسانی جهت معرفی شركتهای فعال در
صنعت آسانسور و پلهبرقی یا پدید آوردن فضایی جهت ارائه مقالات مفید به کاربران با
این قبیل حركتها اشتراک دارد، اما نبایدفراموش شود که ساختار مجموعه ما نه یک
بانک اطلاعرسانی، که پورتال مهندسی جهت ارائه مجموعهای از خدمات است و بسیاری از
امکانات موجود لیفتایران مانند ابراز محاسبه و مشاوره آنلاین، در نوع خود بیرقیب
به حساب میآید. از طرف دیگر، پورتال لیفتایران برخلاف حركتهایی از این دست كه
منحصراً به دو زمینه آسانسور و پلهبرقی میپردازند، کوشیده است تمامی زمینههای
مربوط به صنعت حمل و نقل عمودی و جابهجابی مواد (Material Handling) را تحت پوشش خود داشته باشد و این نكته، مهمترین وجه تمایز
لیفتایران از وبسایتهای مشابه است.
با این توضيح، این وبسایت چه خدماتی را ارائه
میکند؟
لیفتایران اولین وبسایت تخصصی در زمینه مهندسی حرکت است
که مجموعه کاملی از خدمات و ابزار رایگان را در اختیار اعضای خود قرار داده است.
بخشی از خدمات این مجموعه عبارتند از:
· ابزار محاسبه آنلاین آسانسورهای
کششی.
· امکان دریافت محاسبات کامل پروژههای
آسانسوری با پر کردن فرمهای مربوط.
· امکان دریافت نقشههای اجرایی
کامل پروژههای آسانسور با پر کردن فرمهای مربوط.
· امکان دریافت تصاویر شبیهسازی
سه بعدی پروژههای آسانسور با پر کردن فرمهای مربوط.
· امکان درج آگهی عکسدار.
· امکان درخواست استعلام از شرکتهای
آسانسوری توسط مشتریان آسانسور.
· امکان دسترسی به مناقصات روز
آسانسور و پلهبرقی ایران.
· امکان تبادل اطلاعات بین
جویندگان کار و شرکتهای نیازمند به افراد متخصص در زمینههای مرتبط.
· امکان دسترسی به آرشیو مجلات
مرتبط.
· امکان دسترسی به اخبار همایشها
و نمایشگاههای مرتبط.
· امکان دسترسی به بانک نرم افزارهای
آسانسور.
این وبسایت خدمات متنوع دیگری را در زمینههای مختلف
آسانسور و پلهبرقی به کاربران ارائه میکند که با مراجعه به این پورتال میتوانید
از فهرست کامل این خدمات مطلع شوید.
لیفتایران تحت عنوان پورتال جامع مهندسی حرکت
معرفی شده است. چرا مهندسی حرکت و نه آسانسور و پلهبرقی؟
دیدگاه ما نسبت به این مقوله و هدف ما از فراهم کردن این
مجموعه این بوده که از آسانسور و پلهبرقی شروع کنیم و به سایر قسمتهای مربوط به
مهندسی حرکت دست پیدا کنیم.
در آسانسور و پلهبرقی بیشتر منظور حمل و نقل عمودی است، در
صورتی که ما حمل و نقل شیبدار و افقی را هم در مجموعه خود در نظر داریم؛ برای
مثال تله کابینها، نوارهای نقاله، آسانسورهای شیبدار و... نیز جزو این دستهبندی
قرار میگیرند. این است که اگر خود را مقید کنیم و تنها اصطلاح «آسانسور و پلهبرقی»
را به کار ببریم، مواردی از این دست از حیطه کاری این سیستم خارج میشود. به همین
دلیل گروه ما تحت نام جامع «مهندسی حرکت» با آن روبهرو شدهاست.
راهاندازی این پورتال تا کنون چه بازتابهایی
داشته است؟
بازتابهایی که تا امروز داشتهایم بسیار خوب بوده است.
شرکتهای فعال در این زمینه تماس گرفتهاند و فرم عضویت پر کرده و تبلیغات خود را
در سایت قرار دادهاند. شرکتهای متعددی به وبسایت مراجعه کردهاند و درخواست نقشههای دو بعدی و سه بعدی آسانسور
کردهاند و در خیلی از زمینهها نظرات خود را ارائه کردهاند. بسیاری از شرکتهای
وابسته مثل خدمات کیفیت، بیمه و... که در صنعت آسانسور و پلهبرقی فعال هستند،
مراجعه کرده و به معرفی خدمات خود پرداختهاند. میزان بازدید روزانه از لیفتایران
بیش از حد انتظار ما بوده و برآورد ما این است که افراد فعال در صنعت در حال بررسی
وبسایت و آشنا شدن با خدمات این وبسایت هستند. کاربرانی داریم که به صورت دائم و
روزانه به سایت سر میزنند و برخی از آنها در زمینه اشکالیابی سایت کمکهای قابل
توجهای به ما داشتهاند.
تا چه حد از روند زمانی راهاندازی این وبسایت
راضی هستید؟ آیا مطابق با پیشبینیهای شما بوده است؟ فکر میکنید اشکالات نسخه
فعلی تا چه زمانی رفع شود، به عبارتی نسخه بعدی این پورتال چه زمانی آماده خواهد
شد؟
در حال حاضر نسخه بتای لیفتایران بر روی وبسایت قرار
گرفته است و با این وجود، لیفتایران در موتورهای جستجو رتبه خوبی را به دست
آورده است و حتی در مواردی نسبت به پیشبینیهای ما روند حرکتی بهتری داشته
است...
برنامه ما بر این مبنا است که مدت آزمایش نسخه بتا به صورت
یک دوره شش ماهه باشد، منتهی اگر کاربران همکاری بیشتری داشته باشند و نظرات سازنده
خود را به ما بدهند، ممکن است بسیار زودتر هم این اتفاق بیافتد. به عنوان مثال یکی
از مواردی که به ما گفتهاند، شلوغی صفحه اول بوده است که با توجه به این که این
وبسایت باید مورد توجه کاربرانش قرار گیرد، در حال بررسی آن و تغییر دادن آن
هستیم و در دو هفته اخیر، تقسیمبندی صفحه اول سه بار تغییر کرده است. در هر صورت
تیم کاری ما توانایی این را دارد که در صورت رسیدن نظرات کاربران و همکاری دوستان،
در کمترین زمان ممکن نسخه نهایی این پورتال را آماده و در اختیار کاربران قرار
دهد. به هر حال زمان رسیدن فیدبک از کاربران نکتهای نیست که ما
بتوانیم آن را تعیین کنیم.
چرا این خدمات به صورت رایگان در اختیار
کاربران قرار میگیرد؟
برای ایجاد جاذبه و تشویق صنعت به استفاده از سیستمهای
نوین اطلاع رسانی در این زمینه، به رغم هزینههای قابل ملاحظه صرف شده، تصمیم
داریم حتیالامکان خدمات این پورتال را به صورت رایگان یا با هزینه بسیار ناچیز در
اختیار علاقمندان قرار دهیم. این تصمیم به فعالیت تیم روابط عمومی و امور بینالملل
پورتال بستگی دارد که چگونه بتوانند از منابع تبلیغاتی موجود، درآمدزائی کافی داشته
باشند.
در حال حاضر اين مجموعه با چند نفر اداره مي
شود؟
تیم اصلی از 6 نفر تشکیل شده که متشکل از 3 نفر مدیر فنی
(با تجربیات مشترک در هر دو زمینه صنعت و نرمافزارنویسی)، یک نفر مدیر برنامهنویسی،
یک نفر مدیر اداری، یک نفر مدیر روابط عمومی میباشد. در خاتمه، صحبت خاصی با خوانندگان «دنیای
آسانسور» ندارید؟
خوشحال میشویم که ما را از نقطه نظرات خود آگاه کنند چرا
که این خدمات برای راحتی این عزیزان انجام میشود. همچنین امیدواریم كه این مجموعه
مورد استفاده کلیه کسانی كه به هر طریق با صنعت در ارتباط هستند قرار بگیرد.
مجله دنیای آسانسور برای آقای نوروزی و مجموعه لیفتایران
آرزوی موفقیت و بهروزی دارد.
|