شیوههای کاهش مصرف انرژی در پلهبرقی هر چند روشهای بسیاری برای کاهش مصرف نیروی الکترسیته در پلهبرقیها پیشنهاد شده است؛ اما به طور کلی این راهکارها در سه دسته اصلی طبقهبندی میشوند که عبارتند از: 1- خاموشکردن پلهبرقی. 2- تبدیل سیستم کاربری تمامی پلهبرقیها در حال استفاده به «پلهبرقیها با عملکرد متناوب» (Intermittent-Run-Escalators) با نصب «درایو فرکانس متغیر» و استفاده از حسگرهای متعدد برای کاهش سرعت پلهبرقی، هنگامی که کسی از آن استفاده نمیکند. 3- نصب سیستمی که به طور ویژه برای شروع به حرکت نرم (Soft Start) طراحی شده است. این تکنولوژی سرعت پلهبرقی را ثابت نگه میدارد، اما زمانی که مسافران کمتری از آن استفاده میکنند، توان (انرژی) مصرف شده را کاهش میدهد. مقایسه شیوههای کاهش مصرف انرژی با توجه به توضیحات بالا این موضوع مطرح میشود کدام راهکار مناسبترین انتخاب برای صرفهجویی در میزان مصرف انرژی در پلهبرقیها میباشد. اولین انتخابی که به ذهن خطور میکند (که البته پیش پا افتادهترین و قدیمیترین آنها است.) استفاده از کلید قطع جریان است. جای هیچ شکی نیست که بهترین راه صرفهجویی، خاموش کردن پلهبرقی است؛ اما از طرف دیگر یک پلهبرقی خاموش چیزی جز مجموعهای از پلههای گرانقیمت نیست. ضمن آن که اسفاده از پلهبرقی خاموش به عنوان پله به هیچ عنوان توصیه نمیشود. (1) به عنوان مثال در بسیاری از نقاط ایالات متحده، طبق مقررات ایمنی محلی، پلهبرقیهای خاموش باید مسدود شوند و به هیچ عنوان از آنها استفاده نشود. انتخاب دیگر استفاده از پلهبرقیهای مجهز به سیستم «عملکرد متناوب» میباشد. این نوع پلهبرقیها که مجهز به درایوهای با فرکانس متغیر (VFD) میباشند، دارای حسگرهای متعددی بوده و هنگام نبود مسافر بر روی پلهبرقی، سرعت را کاهش و هنگام ورود مسافر، سرعت پلهبرقی را افزایش میدهند. در این روش با کاهش یا توقف نیروی محرکه موتور الکتریکی در مصرف انرژی صرفهجویی میشود. هر چند در آمار ارائه شده درباره میزان مصرف انرژی در ایالات متحده، با استفاده از پلهبرقیهای مجهز به سیستم عملکرد متناوب میتوان بین 104 تا 130 میلیون دلار در سال در بهای انرژی مصرفی صرفهجویی نمود؛ با این وجود، مشکلات متعددی در رابطه با استفاده از پلهبرقیهای مجهز به سیستم عملکرد متناوب وجود دارد. تجهیز پلهبرقی نصب شده به این سیستم یا جایگزینی آنها با انواع پلهبرقیهای مجهز به سیستم عملکرد متناوب گرانقیمت بوده و مقرون به صرفه نیست. تجهیزات مورد نیاز شامل درایو فرکانس متغیر، حسگرهایی برای تشخیص مسافران در حال سوار شدن به پلهبرقی و نیاز به راهرویی با فضای کافی است که از سوار شدن مسافرها پیش از رسیدن پلهبرقی به حداکثر سرعت خود جلوگیری نماید. مشکل دیگر، افزایش احتمال افتادن مسافران به علت تغییر سرعت پلهبرقی است. آخرین موردی که میتوان به آن اشاره کرد آن است که امروزه این نوع سیستمها مطابق با مقررات ایمنی بسیاری کشورها نمیباشند. از آن جمله میتوان به آخرین ویرایش استاندارد ASME 17.1 اشاره نمود. راهکار نهایی مبتنی بر تکنولوژیهای نوین راهکار سوم استفاده از تکنولوژیهای جدیدی است که بدون تغییر سرعت پلهبرقی میتوانند هنگامی که مسافران کمتری سوار پلهبرقی هستند، توان موتور را کاهش دهند. این سیستم تحت عنوان «کنترلگر میزان بازده موتور» (Motor Efficiency Controller) شناخته شده و به گونهای طراحی شده است که متناسب با انرژی مورد نیاز موتور، ولتاژ مورد نیاز برای آن را تأمین مینماید. نمونه جدیدی از این فنآوری در سال 2007 توسط شرکت Power Efficiency ارائه شده که قابل نصب در جعبه فرمان پلهبرقی میباشد. نسل بعدی این تکنولوژی کوچکتر بوده و به سیستم تنظیم خودکار صرفهجویی در انرژی (Auto-Adjusting Energy Saving) مجهز شده است. از دیگر تغییرات انجام شده در این نسل جدید میتوان به افزوده شدن امکاناتی مانند قابلیت پایش از راه دور (Remote Monitoring Capability) و نرمافزار کنترل هوشمند جهت پایش شروع به حرکت نرم اشاره کرد. از جمله شرکتهایی که از این فنآوری در محصولات استفاده خود استفاده کردهاند، میتوان از شرکت KONE نام برد که این سیستم را تحت نام ثبت شده EcoStart® در پلهبرقیهای جدید خود مورد استفاده قرار داده است. همان طور که در بالا آمد، نصب این سیستم در پلهبرقی فشار وارد بر موتور را کاهش داده و باعث افزایش طول عمر مفید و بازده دستگاه میشود. از دیگر مزایای این سیستم میتوان به کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری اشاره داشت. شایان ذکر است که این تکنولوژی منطبق با استاندارد ASME17.5 میباشد. این محصول جهت صرفهجویی برای استفاده در مجموعه آسانسور نیز کاربرد دارد. |