در این مقاله هر جا صحبت از قطع برق به میان میآید، وقوع شرایط غیر متعارف در برق شهر (دو فاز شدن و یا جابجایی فازها و یا افت بیش از حد ولتاژ برق شهر) را نیز شامل میگردد. در واقع سیستم نجات اضطراری مجهز به مداراتی است که شرایط غیر متعارف فوق را تشخیص داده و کنترل را در دست خود میگیرد. فلوچارت زیر عملکرد کلی سیستم نجات اضطراری را توضیح میدهد. بعد از قرارگیری و نصب این سیستم در آسانسور به کمک تغذیه باطری ولتاژ مدار ایمنی تامین شده و پس از اطمینان از بسته بودن درب کابین فرمان باز شدن ترمز را صادر و تغذیه لازم برای حرکت موتور با سرعت کند تولید مینماید. در این مرحله برای مدت زمان کوتاهی هر دو جهت حرکت تست میگردد و جهتی را که جریان کمتری نیاز دارد انتخاب نموده و به حرکت ادامه میدهد تا به راستای طبقه برسد. با فعال شدن سنسور توقف، فرمان بسته شدن ترمز صادر میگردد و بعد از توقف کامل فرمانهای لازم جهت باز شدن درب کابین یا طبقات به المانهای مربوطه منتقل میشود. بعد از طی سیکل فوق، مدارات محافظ در شرایطی قرار میگیرند که تابلو اصلی بتواند کنترل را بعد از وصل شدن برق شهر در اختیار گیرد. در فلوچارت مقابل سعی شده کلیات وظایف سیستم نجات اضطراری بیان گردد. همانطور که در بلوک دیاگرام دیده میشود بخشی بنام شارژر باطری وجود دارد که در زمان وصل بودن برق شهر، باطریهای این سیستم را زیر شارژ قرار میدهد. نکات مهم در سفارش سیستم نجات اضطراری برخی سیستمها و قطعات در آسانسور تنوعی ندارند و انتخاب آنها بصورت روتین انجام میگیرد اما برخی دیگر از اینها مانند تابلو فرمان و سیستم نجات اضطراری به سفارش مشتری وابسته است. در سفارش هر سیستم نجات اضطراری باید به نکات زیر توجه نمود: - نوع آسانسور (کششی یا هیدرولیک)
- نوع موتور (آسنکرون یا سنکرون)
- ولتاژ و جریان شیر برقی در آسانسور هیدرولیک
- ولتاژ و جریان ترمز مکانیکی
- ولتاژ و جریان کمان درب بازکن
- نوع درب: درب آسانسور جزء بخشهایی است که از تنوع بالایی برخوردار است. در بازار دهها مدل درب وجود دارد که مدارات
فرمان و کنترلر آنها متفاوت است از جمله این دربها میتوان از درب سری 2000 و درب فرماتور 220 و فرماتور درایودار و اتوبوسی و درب مری و درب سه فاز درایودار و بدون درایو و ........ نام برد که در سفارش تابلو باید نوع آن به سازنده معرفی گردد. نکات مهم در نصب سیستم نجات اضطراری شکل 3 شماتیکی از ارتباطات مورد نیاز جهت نصب تابلو نجات اضطراری در کنار تابلو فرمان را نشان میدهد. برای اینکه تغییرات قبل و بعد از نصب سیستم نجات اضطراری مشخص باشد در شکل زیر هر دو حالت مشخص شده است. همانطور که میدانید اکثر طراحیها برای این سیستم به گونهای است که این سیستم در واقع به عنوان یک واسط بین برق شهر و تابلو فرمان اصلی قرار میگیرد و در مواقع مورد نیاز برق تابلو را قطع و کنترل سایر المانهای آسانسور را در دست میگیرد. شکل 3 کلیات نصب سیستم نجات اضطراری را نشان میدهد. جزئیات نصب هر سیستم معمولا در دستورالعمل نصب آن توضیح داده میشود و این نکته حائز اهمیت است که همیشه قبل از نصب و راهاندازی یک سیستم، دفترچه راهنمای نصب آن به دقت مطالعه گردد. انتخاب سایز مناسب برای سیمهای رابط بین دو تابلو و دفت در استحکام اتصالات از نکات بسیار مهم میباشد که رعایت آنها سهولت راهاندازی این سیستمها را بدنبال خواهد داشت. خروجیهای موتور سیستم نجات اضطراری مانند سیستمهای درایودار باید به دور تند موتور متصل شوند و برای این مورد به هیچ عنوان از دور کند استفاده نگردد. لازم به ذکر است که اگر این سیستم در ساختمانهای در حال ساخت نصب میگردد بعد از راهاندازی و انجام تستهای لازم جهت حصول اطمینان از عملکرد این سیستم بهتر است به کمک کلید تعبیه شده عملکرد تابلو نجات اضطراری را در هنگام قطع برق حذف نمائید زیرا در چنین ساختمانهایی ممکن است بارها برق قطع و وصل گردد و در این شرایط ناپایدار ساختمان با توجه به اینکه ساکنین هم در آن حضور ندارند نیازی به عملکرد سیستم نجات اضطراری وجود ندارد. با این روش از دشارژ شدن باطریها جلوگیری نموده و عمر مفید آنها افزایش مییابد. لازم به ذکر است که بعد از نصب این سیستم، در صورتی که میخواهید آسانسور را خاموش نمائید باید طوری عمل کنید که شارژر آن فعال باشد. |