زمانی
که صحبت از صرفهجویی می کنیم، شاید در اولین نگاه، صرفهجویی در انرژی را
مدنظر قرار دهیم، ولی وقتی به فضای کار نیز توجه کنیم، می توان عدف اتلاف فضا
را نیز نوعی صرفهجویی در نظر گرفت. امروزه ساخت و ساز به گونهای است که از
عرض ساختمانها کم و به ارتفاع آنان افزوده میشود، لذا استفاده بهینه از فضای
چاه آسانسور بسیار مهم می باشد و این امر فلسفه اغاز به کار آسانسورهای بدون
موتورخانه بوده است.
آغاز به کار چنین
آسانسورهایی از حدود 1990 پدید آمد. آسانسورهای بدون موتورخانه کار خود را با
ساختمانهای مسکونی کوچک و آسانسورهای موتور خطی آغاز کردند و در حال حاضر این
آسانسورها روز به روز جای بیشتری در صنعت ساختمان برای خود باز می کنند.
توانایی موتورهای الکتریکی مغناطیس دائم برای ماشینهای کششی به کار گرفته می
شود و به این گونه سر و صدا نیز به مقدار قابل توجهی کاهش مییابد. شکل مرسوم
آسانسورهای بدون موتورخانه را در شکل شماره 2 و موتوری که برای چنین
آسانسورهایی به کار می رود را که جدیدترین موتور کششی با ویژگی مغناطیس دائم
است میتوان در شکل 3 مشاهده نمود. علاوه بر این هدف دیگری نیز مطرح است که باز
هم اندازه موتور الکتریکی را کاهش میدهد و به جای کابل فولادی، از تسمههای
تخت استفاده می گردد. (در حال حاضر به صورت آزمایشی تحت بررسی طراحان می باشد)
شاید مورد بعدی
در رابطه با صرفهجویی در صنعت آسانسور را بتوان مختص به صرفهجویی در زمان که
مهمترین نیت طراحان است معطوف نمود. فلسفه وجودی آسانسور بیش از این که مربوط
به آرامش آدمی باشد، به کاهش زمان رفت و آمد مربوط است. این هدف نه تنها فکر
افزایش سرعت آسانسور ها را در سر میاندازد، بلکه تا جایی پیش رفته است که نیت
آسانسورهای دو کابینه (دو کابین در یک چاه) را در سر طراحان انداخته است. این
نیت منجر به تولید نیز شده است، ولی در ابتدای هر پروژهای محدودیتهایی نیز
وجود دارد، هر چند این آسانسورها میتواند برای ساختمانهای پر ترافیک راه حل
مناسبی باشد.
هیچ شکی نیست که
این نیت پیش رو زمانی جزیی از تاریخچه آسانسور های نوین در دهههای آتی خواهد
بود. |