خدمات
«خدمات، کلیه
فعالیتهای متعهد شده توسط شرکت است که در طول زمان ایجاد ارزش مفید میکند، با
افزایش رضایتمندی مشتری سنجیده میشود و تنها همراه با محصول یا مجموعهای از
محصولات، ملموس میباشد.»
خدمات به شکل
گستردهای از دهه 80 مورد مطالعه بوده است. از قدیم در بازار صنعتی، فروشنده بر
فروش و تحویل فیزیکی محصول تمرکز داشته است و خدمات مشتری را چیزی اضافه شده
میدید. ولی اخیرا شرکتها، سعی در توجه و تنظیم گستردهتر از آن چه مشتریان
واقعا نیاز دارند و میخرند، دارند. بنابراین خدمات و ارتباطات مشتری در طول
محصول قرار گرفتهاند.
خدمات به دو طبقه
اصلی تقسیم میشوند:
1- تشویق و تسهیل
فروش یک محصول و خدماتی که منظور از آنها افزایش منافع مشتری در مدت استفاده از
محصول است.
2- رضایتمندی
مشتری حین استفاده از محصول.
تعریف دوم در
محیط پس از فروش بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد و مورد توجه ما است.
تفکر ارتباط
خدمات و رضایت مشتری مدتها است که ایجاد شده است. مطالعات نشان میدهد که بین
کیفیت خدمات، رضایت خریدار، وفاداری مشتری و سودآوری سازمان ارتباطهایی وجود
دارد. هر چند مطالعات بسیاری در زمینه خدمات و فعالیتهای پس از فروش انجام
شده، ولی تنها تعداد بسیار کمی از محققان به آن بذل توجه کردهاند اکثر مطالعات
تنها بصورت جزیی و مختصر صورت گرفته است.
اهمیت خدمات پس
از فروش به خصوص در مواردی که خریدار سرمایه قابل توجهی را برای دستگاه یا
وسیله خریداری شده هزینه کرده باشد، باز میگردد. طبق مطالعات انجام شده،
مشتریان وسایل خانگی و مصرفی، خدمات پس از فروش را مزیت سوم و مشتریان محصولات
تأسیساتی (شوفاژ و آسانسور و... ) آن را مزیت اول رقابتی و برتری برای شرکت نام
بردهاند. |