عنوان: سیستم محرک چرخ و شانه برای سازه‌های بلند فلزی

   سیستم محرک چرخ و شانه برای سازه‌های بلند فلزی

   مترجم: اصغر مهریزی

   مجله دنیای آسانسور - شماره 26

شرکت شما میتواند
اسپانسر این مقاله باشد.

   کلیه حقوق این مقاله محفوظ بوده، و تنها نقل بخشی از آن با ذکر نام نویسنده مطلب،
   مجله «دنیای آسانسور» و لینک مستقیم آزاد است.

 

سازه‌های بلند فلزی اصولا برای برج‌های مخابراتی با ارتفاعی در حدود 2000 فوت ساخته می‌شوند که برای کاربر که درساخت این سازه فعالیت می‌کند و یا در این برج مخابراتی کار می‌کند از آسانسورهای کششی استفاده می‌گردد. این تکنولوژی بیش از پنج دهه با موفقیت در این برج‌ها به کار گرفته شده است. نوآوری جدیدی که صورت پذیرفته است،استفاده از چرخدنده‌های شانه‌ای برای آسانسوری است که دراین سازه نصب می‌گردد وامکانات بیشتری را به چنین سازه‌هایی می‌بخشد.

 تا همین اواخر، به علت ارتفاع زیاد سازه‌ها و بارهای بسیار سنگینی که در این سازه‌ها جابجا می‌گردد، به کارگیری موتورهای الکتریکی با ولتاژ بالا برای به حرکت درآوردن اتاقک آسانسور برای جابجایی نفرات و کالا در چنین سازه‌های بلندی ضروری به نظر می‌رسید، به طوری که باید یک موتور کششی بسیار قوی برای به حرکت درآوردن کابین در چنین سازه‌ای به کار گرفته می‌شد. برای بهبود این وضعیت، راه حل جدیدی ارائه گردیده است. موتور الکتریکی Trac-Cab مدل TC -1000 که از ولتاژ 480/240 استفاده می‌کند و یک موتور سه فاز متناوب می‌باشد معرفی می‌گردد. این موتور با ترکیب با تجهیزات خاص دیگر که در ذیل مطرح می‌گردد، مجموعه‌ای را فراهم آورده که موتور با چنین ولتاژی را قادر می‌سازد تا کابینی با تجهیزات سنگین را تا ارتفاع زیاد جابجا سازد. ارتباط مابین اتاقک و سیستم Smart-Reel که بر روی زمین نصب است از طریق کابل شو صورت می‌گیرد. سیستم Smart-Reel مغز این تکنولوژی است. به کمک این موتور و Smart-Reel استفاده از چرخدنده‌های شانه‌ای در آسانسورهای برج‌های مخابراتی میسر گردیده است.

 سیستم چرخ و شانه جدید توسط گروه «سیستم‌های آسانسور برج» طراحی و عرضه گردیده است. علاوه بر برج‌های مخابراتی، این سیستم در سایر صنایع نیز کاربرد دارد. سیستم مورد نظر با استاندارد ASME A17. 1 مطابقت دارد و حمل پرسنل و کالا را به بلندای برج با امنیت و ایمنی کامل تضمین می‌نماید.

سیستم می‌تواند درون و یا بیرون سازه نصب گردد. نصب در داخل و یا خارج سازه هر کدام مزایا و معایبی دارد، ولی نصب سیستم در خارج سازه ترجیح داده می‌شود، زیرا با نصب در بیرون سازه،اتاقک تمام مسیر را تا سطح زمین می‌تواند بپیماید. نصب در خارج سازه مزایای دیگری نیز دارد که می‌توان موارد زیر را برشمرد: بارگیری و تخلیه بار آسان، توان حمل و جابجایی کالاهای بزرگ (مانند موتوریا آنتن‌های ماکروویو)،زیرا فضای بیشتری برای مانورو لیفت قطعات برای انتقال به درون اتاقک و یا خارج نمودن از اتاقک وجود دارد وحذف راه پله‌های گران قیمت از مزایا دیگر نصب آسانسور در بیرون سازه می‌باشد. به علاوه با این روش نصب،محوطه چاهک برج برای نصب خطوط انتقال در دسترس می‌باشد و عملیات نصب سیستم راحتتر صورت می‌پذیرد.

 

 

آسانسور جدید با سیستم چرخ و شانه توسط یک موتور الکتریکی20-HP توان تولید و با یک محرک انتقالی هیدرواستاتیکی به دو چرخ دنده مستقل کوپل می‌گردد. هر محرک یک عملگر فنری دارد که در حالت نرمال بسته می‌باشد که نقش ترمز ایمنی را ایفا می‌نماید. ترمزها توسط فشار هیدرولیکی آزاد می‌گردند تا به آسانسور اجازه حرکت بدهند. ظرفیت استاندارد آسانسور مورد نظر 5000 پوند با سرعت 95 فوت بر دقیقه می‌باشد. ظرفیت بهینه زمانی است که بار 1750 پوند باشد. اتاقک مجهز به روشنایی 110 ولت متناوب است و به صورت اختیاری از طرف خریدار می‌تواند به یک جرثقیل کوچک در بالای اتاقک برای حمل تجهیزات مجهز گردد. سیستم یک زیرمجموعه کمکی دارا می‌باشد که در صورت کاهش توان، با استفاده از شیرهای هیدرولیکی توان مضاعفی به سیستم تزریق گردد. یک پمپ دستی هیدرولیکی کوچک نقش ایجاد فشار برای آزادسازی ترمزهای اتوماتیک را اجرا می‌نماید.

 صفحه نمایش گر داخل کابین به صورت MMI (man-machine interface ) می‌باشد که با لامپ‌های فلورسنت و صفحه نمایشگر متن است که کاربر را قادر می‌سازد تا وضعیت عمو می‌آسانسور را در هر لحظه به طور کامل تعقیب نماید. پروژکتوری در اتاقک نصب است که ورودی درب را به طور اتوماتیک، هرگاه درب‌ها باز گردند،روشن می‌نماید که با استاندارد ASME A-17. 1 که در مورد روشنایی درب‌های آسانسور و ورودی هاست مطابقت دارد.

 موتور سه فاز متناوب 480/240 و کابل شوهای ارتباطی مابین اتاقک و موتور توسط سیستم Smart-Reel مدیریت می‌گردند که نزدیک فضای چاهک، روی زمین نصب می‌گردد. اتاقک به یک دستگاه تلفن داخلی مجهز است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا با ایستگاه مرکزی برج و ساختمان مرکزی مخابرات تماس برقرار نماید. پشتیبانی از این سیستم تلفن در سایت مدیریت کنترل مرکزی ایستگاه خبری صورت می‌پذیرد.

 

 

برای ریل‌های راهنمای اتاقک ازتیر I شکل عریض استفاده می‌گردد که بار باد و وزن را به کمترین مقدار خود برساند. (بار بهتر توزیع گردد. ) اتصال شانه/ ریل از پایین برج با استفاده از اتصالات گره اصطکاکی به سازه برج صلب گردیده که نیاز به سوراخکاری‌های مرسوم را از بین می‌برد. دنده‌های شانه به تیر I شکل جوش شده است. سیستم در حقیقت یک سیستم خود ساخته است که در سازه‌های برج‌های جدید کاربردهای فراوان خواهد داشت و Trac-Cab می‌تواند به محض این که نصب قسمت پایینی سازه آغاز شد، نصب گردیده و در پیشبرد ساخت و انتقال مواد برای نصب مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

سیستم Trac-Cab مدل TC-1000 شامل قسمت‌های اصلی زیر است:

  •  محرک چرخدنده/کنترلگر موتور: موتور20-HP و کنترلگر که به همراه محرک‌های چرخدنده هیدرولیکی روی اتاقک نصب گردیده است. محرک هیدرولیکی اجازه حرکت اتاقک با سرعت‌های مختلف را می‌دهد. پنل عملگر نمایشگر دیجیتالی وضعیت عملکرد و بار کل اتاقک را نشان می‌دهد. سیستم محرک به یک شیر آزادساز ایمنی (safety relief valve ) مجهز است که مانع از بالا رفتن سرعت می‌گردد.

  •  محرک قرقره کابل: Smart-Reel در یک محفظه محافظ در پایین برج قرار دارد. Smart-Reel برای اضافه نمودن و جمع کردن کابل‌های قدرت و کابل شوها در هنگام حرکت اتاقک به کار می‌رود که با حضور خود سبب ثابت ماندن اتصال الکتریکی از طریق قرقره می‌گردد. کابل کنترل، وقتی که آسانسور در ایستگاه اول متوقف است درون یک محفظه انبار می‌گردد.

  •  کابل‌های ارتباطی/قدرت : وظیفه کابل‌های قدرت برای تولید قدرت در موتور و کابل‌های ارتباط تلفن برای ارتباط با ایستگاه است که همراه با اتاقک در تمام مدت حرکت این وظیفه صورت می‌پذیرد.

  •  سیستم تلفن داخلی : این سیستم ارتباط مستقیم را در هر لحظه ممکن می‌سازد. خط خارجی برای تلفن‌های ضروری یا استفاده عمو می‌ می‌تواند بر حسب نظر خریدار روی سیستم نصب گردد. با استفاده از همین سیستم تلفن، کاربر می‌تواند برای سایرین نکاتی را ضبط و پخش بنماید. این نکات می‌تواند شامل اطلاعات عمو می‌سایت، اطلاعات فنی و اخطار برای رعایت نکات ایمنی باشد.

 تکنولوژی آسانسور چرخ و شانه ثمره‌ای جدید برای صنعت برج‌های مخابراتی است که می‌تواند برای سازه‌های فلزی با بلندی هزاران فوت کاربرد داشته باشد.

 

 

منبع: نشریه Elevator World - September 2006